Good music sends shivers down your spine

Som konstaterades i förra inlägget var inte begreppet indie etablerat på 80-talet. Pelle Moeld f d Gustafsson, sångare i Shivering Spines:

För det första, var ni indie? indie kan ju vara så mycket: britpop, shoegaze, slackerrock etc
-Vissa kallade oss för crusty. Kanske för att vi var ganska yviga i uttrycket, ”en svensk variant av Levellers” som Terry Ericsson skrev i sin recension i tidningen Pop av vårt album Garlic Escargots. Personligen tycker jag att vi framförallt var DIY eftersom vi gjorde allt själva, från T-shirttryck till skivomslag till tryck på tändare och till och med på isskrapor (!) ett arv från Shivering Spines rötter i punken kanske. Musikaliskt var vi nog inte inne på nån specifik genre eftersom alla i bandet lyssnade på helt olika musik, allt ifrån Einsturzende Neubauten till Queen via The Wonder Stuff, Sham 69 och Vaya Con Dios.

Hur började det med bandet?
-Det var när punkbandet Pöbel Möbel somnade in som basisten Svenne Svensson, gitarristen Danne Jälmeborg och trummisen Fredrik ”Fido” Johansson frågade mig om jag ville sjunga i deras nystartade grupp som då ännu inte hade något namn. Min klasskamrat från gymnasiet Janne Meijner, som var en grymt skicklig gitarrist, anslöt och plötsligt hade vi ett band. Själv hade jag tidigare mest lajjat runt som keyboardist i några halvhjärtade svartrockprojekt med namn som Art Concrete och Faust utan nån direkt framgång.

Pöbel Möbel däremot var ju rejält etablerade både i Sverige och utomlands. Svenne och Fido hade dessutom ett framgångsrikt fanzine/skivbolag under punkeran som hette hette Skvaller Records och som släppte singlar med bla Asta Kask. Fido försvann dock ganska tidigt ur bilden när det gällde Shivering Spines. Han var med på den första demon vi spelade in hemma i min morsas och farsas hus i Hovslätt och några spelningar därefter. Har för mig han slutade p g a av studierna. Så när Fido la av hittade vi vår nye trummis Johan Häll via en annons på Musikbörsen. Johan kom från Råslätt, hade mer av en hårdrockbakgrund än vi andra som hade rötterna i punk och gothrock. Vad jag minns så var Johan med under ett rep, tyckte inte det var hans pryl, men ändrade sig så småningom och kom tillbaka och visade sig dessutom vara en ultraslipad gitarrist.

IMG_4378 Shivering Spines in action. Foto: Karin Selldén.

Namnet Shivering Spines kommer från en intervju jag hörde med på programmet Lilla Bommen i P3 med Wayne Hussey i Mission där han förklarade att ”Good music sends shivers down your spine” Shivering Spines helt enkelt. Det var inte svårt att övertyga de andra om bandnamnets förträfflighet minns jag. (Undertecknad kan bara hålla med. Det är ett lysande bandnamn).

Vad lyssnade ni på? Lokala förebilder?
-Lokala förebilder skulle väl vara Dansdepartementet och Sixten redlös kanske, men det var inte där vi hämtade vår huvudsakliga näring. Skulle du göra ett störtdyk ner i våra skivbackar då, skulle du hitta plattor med Stone Roses, Diamanda Galas, Nick Cave, Status Quo, Queen, Nick Drake, The Levellers, Pogues, Vaya Con Dios, Ebba Grön, David Sylvian, The Men they couldn’t hang, Hunter’s & Collectors, Sham 69, Happy Mondays, Killing Joke, Wonderstuff och Sisters of Mercy och en hög med andra band å artister som jag glömt bort namnen på.

Var repade ni? var lirade ni?
-Repade gjorde vi på STAB, nere på Tändsticksområdet, några dörrar från Freda’ som jag gillade mycket då. Kul grej var att Arne och Mats från Freda’ brukade dyka upp våra spelningar och särskilt Arne gillade oss lika mycket som jag gillade Freda’. Många peppande ord från honom på den tiden. Vår debutspelning skedde 1988 på Lunds Nation i Lund och jag var rånervös. Hade aldrig frontat ett band förut och höll mig i mickstativet under nästan hela giget. Det skulle ändra sig och några år senare brukade jag alltid ha minst 20 meter sladd eftersom jag ofta drog iväg långt från scenen under spelningarna, upp i högtalarstackarna eller ut i publiken. Även Svenne som spelade bas försvann från scenen ibland, en gång i Köpenhamn gick han på toa mitt under giget men fortsatte lira felfritt ändå. Vi var ganska yviga som sagt.

IMG_4382 Pelle om bilden: ”Jag spelar munspel på fel håll med bastonerna till höger och diskanterna till vänster. Omöjligt att se här såklart men det blir så när du lär dig själv utan instruktioner från andra. Låten jag spelar kan vara Red raincoat. Den hade ett munspelsintro”.
Foto: Karin Selldén.

Många nationsspelningar blev det, ofta i Lund men även i Luleå och Linköping. Tror att vi och våra öldränkta spelningar passade rätt bra ihop med den törstiga studentandan. Vi spelade en del i Göteborg och Stockholm också, bl.a på Tre backar i Vasastan och i Ultrahuset i Handen. Tompa Eken ( också känd från Café 44) var i alla fall där och bjöd sina rykande nybakade ultrabullar, kanske världens bästa bakverk.

Sen blev det två gånger på Hultsfredsfestivalen, en gång utanför själva festivalen på ett provisoriskt lastbilsflak ihop med Eggstone, innan de slog igenom och senare startade Tambourine studios, tror det var 1989 kanske och sen 1993 så vi stod på scen innan Bob Hund gjorde sin genombrottspelning på Stora Dans. Jag jobbade på Musikjournalen i P3 då så det var en lite märklig känsla att först spela inför ett fullspäckat Stora dans, för att en halvtimme senare stå ensam med en bandspelaren på fotbollsplanen för att intervjua brittiska Sultans of Ping.

Vi vann även Polygramtävlingen Årets rockband 1990 men det ledde inte nån vart utan höll nästan på att ta kål på oss eftersom vi inte visste hur det skulle bli med skivsläpp. Mycket snack och ingen verkstad alls från storbolagshåll. En singel vart det till sist och sen tystnad… Så småningom så tröttnade vi på alla löften som aldrig infriades så vi tog saken i egna händer, tog privata lån och släppte debutalbumet Garlic Escargots på vår egen label Brimstone Records. Det var först då som om det lossnade på allvar och vi hördes i såväl P3 som SVT och MTV. Vi sålde 1000 ex av plattan på bara en månad och fick tillbaka allt vi lagt ut nästan direkt. Do it yourself som sagt…

Berätta mer om MTV.
-Paul King som var Mr MTV personifierad, påannonserade oss i 120 minutes, indieavdelningen på MTV just då, och detta under en period då alla MTV shower sändes från London ut över hela Europa, så det var stort, på gränsen till ofattbart för oss. Videon till ”Lying awake” spelades in i Rådhusparken med Peter Lindblom som producent och rullade sen lite här och var på MTV under våren och sommaren -93. Peter jobbar numera som manusförfattare. Han skrev bl.a manuset till Wallander – Mordbrännaren från 2013.

Lying Awake (notera den pedagogiska introduktionen!)

Varför la ni ner?
-Jag började jobba som heltidsreporter för P3’s då största musikbevakande program, Musikjournalen i Växjö, hade inget körkort, och så småningom gled hela bandet ut i sanden eftersom repen kom allt mer sporadiskt. Vi fick andra intressen och andra prioriteringar antar jag. Shivering Spines hade ändå brunnit hårt i fem år så det var kanske dags ändå.

Återföreningsgig 1996. Berätta.
-Ett ganska roligt men som vanligt stökigt gig där Janne som spelade leadgitarr försvann från scen under några låtar för att sen plötsligt dyka upp igen. Det var lite så ibland med Shivering, att oplanerade saker bara hände.

Blir det nån mer återförening?
-Tveksamt även om frågan kommit upp några gånger. Vi får låta svaret ligga öppet tror jag.

Er betydelse för andra band som kom efter?
-Ingen aning. Inga uppenbara followers i alla fall vad jag vet (men det vet jag, red. anm). Vår platta ”Garlic Escargots” spelades i alla fall på en del fester i Seattle runt 93 vet jag eftersom Ian Gerrard som var utbytesstudent på Peset och bodde hemma hos oss när jag gjorde lumpen, var ett stort fan. När han for hem igen tog han med sig Garlic Escargots som tydligen hördes ofta när han hade fester. Kanske finns nåt Seattleband som tog intryck? Får nog passa på den frågan. Svårt att veta.

Även om Shivering Spines inte var indie när de började kan man konstatera att de spelade och förekom i indiesammanhang på slutet.

Inspelningar/skivor
shivering_spines_39766
Desert Hum / Power (7″, Tilt Records, Spines 001, -89)
Judas Kiss / Pros and Cons of Convertible Homes
(7″, Tilt Records, Spines 002, -90)
Live Kulturhuset 14 sept-91 (MC, Tilt Records, Spines 003, -91)
Heaven is…/ The Night Before Today (7″/CD, PolyGram, 866750-7, -92)
Garlic Escargots (CD, Brimstone Production, BRCD 9301, -93)

This entry was posted in Okategoriserade and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *